Informatiebeheer voor niet-informatiebeheerders Sterk in je werk
“Zeg Danny, ik ben op zoek naar de definitieve versie van die memo over zonnepanelen in de binnenstad uit 2021. Weet jij waar ik die kan vinden?"
"Bedoel je die memo voor het project 'Energiek centrum'? Die staat in de projectenmap."
"Ja, ik denk dat ik die bedoel. Ik zocht in het zaaksysteem en de Teamssite over de Binnenstad. Ik was al bang dat die verwijderd was omdat het toen niet doorging."
"Hahaha, ja dat zou zomaar kunnen. In de projectenmap staat alles nog vanaf 2001, geloof ik. Of dat goed is, weet ik niet."
"Daar zouden we eigenlijk eens een keer doorheen moeten. Geen idee hoe lang het bewaard moet worden. En die namen van projecten zijn ook niet altijd duidelijk."
"Goed plan. Hoe pakken we dat aan? Er zullen wel allerlei regels voor zijn."
Komt dit je bekend voor? Dan bieden wij je nu een korte training van een dagdeel waarin we jou als afdelingsmanager en teamleider laten zien hoe je informatie op orde krijgt.
Informatie op orde, digitale toegankelijkheid en de open en transparante overheid raken alle werkvelden binnen de gemeentelijke organisatie. We moeten zorgvuldig omgaan met onze informatie en hebben daarin allemaal een taak en verantwoordelijkheden. De tijd dat dit overgelaten kon worden aan de afdeling DIV/post en archief/informatiebeheer ligt achter ons. Hun rol is veranderd. Ieders rol is veranderd, want ‘iedereen is archivaris’. Wat betekent dit voor hen en -vooral- voor jou?
In vogelvlucht behandelen we:
wat informatie op orde betekent en waarom we informatie op orde willen hebben
met welke regelgeving we te maken hebben
wat van informatiebeheer(ders) verwacht mag worden
wat van management en medewerkers verwacht mag worden
hoe samengewerkt kan worden aan het informatiebeheer