Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Meer informatie.

De ambtenaar als ambassadeur! Sterk in je werk

Programma

De buitendienstmedewerker (civiel- en/of technische medewerkers, medewerkers groen- en/of gebouwenbeheer, BOA's) is het visitekaartje, het uithangbord van de gemeente. Hij komt niet bij de mensen thuis maar is wel werkzaam op het grondgebied van uw gemeente. Hij kan direct contact maken en hebben met een inwoner van de gemeente, een medewerker van bedrijf, een instelling of andere organisatie die binnen de gemeente zijn gevestigd, vrijwilligers e.d. De gemeente heeft als het ware niet benoemde ambassadeurs in dienst.

Resultaat

We leren de deelnemers op een open en prettige manier contact te leggen met de inwoner, de vertegenwoordiger van een bedrijf, instelling of andere organisatie. Hoe achterhalen we of de gesprekspartner tevreden is over de gemeente en zo nee, waar over men niet te tevreden is. Ook leren we deelnemers om te gaan met klachten en een verstevigde servicegerichte houding aan te nemen. We leren de gemeentelijke medewerkers de uitkomsten van de gesprekken naar de juiste persoon binnen de gemeente terug te koppelen en de vinger aan de pols te houden.
Aanpak en opzet

We hanteren een praktisch aanpak, de deelnemers doen actief mee, we oefenen aan de hand van praktijkvoorbeelden en situaties. Het is dus een training en geen cursus. In de training worden de reeds aanwezige kwaliteiten van de deelnemers aangescherpt. Verder krijgt de deelnemer inzicht in zijn kwaliteiten en leren en oefenen we met hem/haar om andere vaardigheden, kwaliteiten en competenties naar boven te halen.
De groep wordt tijdens de training onderverdeeld In kleine groepjes om de ideale manier om contact te leggen met de burgers, bedrijven, organisaties en instellingen te oefenen. Met name het eerste contact is erg belangrijk. Neemt de medewerker het eerste initiatief? Opent hij/zij het gesprek? Wat is belangrijk? Welke eerste indruk wordt er van 2 kanten gewekt? Wat is de betekenis van non verbale communicatie? Hoe ga je om met aannames en verwachtingen? Luister je wel goed?

De cursus wordt gegeven door Rogier van Oosterhout. Rogier is veranderkundige, trainer, voice-over en presentator. Rogier heeft sinds 1999 ervaring met het ontwikkelen en het geven van inmiddels duizenden succesvolle trainingssessies in diverse sectoren (cultuur, zorg,
overheid, productie, diensten, bouw en logistiek) voornamelijk op het gebied van gedrag, management, communicatieve vaardigheden, teamcoaching en sales.

Data: 10 en 13 mei 2022
Duur: 2 lesdagen, 4 dagdelen
Locatie: incompany
Kosten: op aanvraag